Benefity pozapłacowe. Czy zawsze z korzyścią dla Pracownika ?

happy-people-easyjober-800×600
0

Co to takiego ?

Powszechnie wiadomo, iż wiele firm niejako kusi swoich Pracowników oraz potencjalnych Kandydatów wachlarzem pozapłacowych korzyści. Dowolność oferowanych benefitów jest bardzo szeroka. Pozapłacową korzyścią może być, z tych najpopularniejszych, na przykład karta multisport, ubezpieczenie zdrowotne, czy też dofinansowania do różnych kursów, szkoleń językowych, certyfikacji lub do wyspecjalizowanych studiów, np. MBA. Tutaj rozróżniamy podział takiego benefitu, na przykład ze względu na obejmowane stanowisko danego pracownika.

Pracodawca, czy Pracownik ?

W ślad za takim zjawiskiem idzie, co do zasady, obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego oraz składki na ZUS, z tytułu osiągnięcia korzyści przez pracownika. Finansowanie benefitów może zapewnić w całości Pracodawca lub w porozumieniu z Pracownikiem, obarczyć go częścią zobowiązania z tego tytułu.

Co traci Pracownik ?

W przypadku wspólnego finansowania benefitów pozapłacowych przez Pracodawcę i Pracownika, ten drugi starając się na przykład o kredyt lub zamierzając ubiegać się o świadczenia z tytułu zwolnienia lekarskiego ZUS, wykazuje mniejszą podstawę wynagrodzenia o część finansowaną benefitów. Jest to niewątpliwie niekorzystna sytuacja dla osób zarabiających najniższą stawkę krajową.

Dodaj komentarz

Zaloguj się. Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.